با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟

۵ بازديد

با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

 

اكثر ما به سوالات زيادي كه كودكانمان در زمينههاي مختلف از ما ميپرسند به راحتي پاسخ مي دهيم. ولي در مورد مسائل جنسي ، اغلب اوقات آنچنان مغشوش ميشويم كه او را از آنچه بوده گيج تر ميكنيم. در ابتدا بايد بدانيم كه بچهها هم داراي احساسات جنسياند. هرگز گمان نكنيم كه اين احساسات تنها به بزرگسالان تعلق دارد. غريزه جنسي با كودك متولد ميشود و تا حدود پنج سالگي رو به پيشرفت است ولي از پنج سالگي تا دوره بلوغ داراي پيشرفت پنهاني است و دوره كمون را طي ميكند. 

زماني كه بچه‌ها دنياي بيروني خود را كشف مي كنند ، ناخواسته نسبت به اعضاي خصوصي بدن همجنس و يا غير همجنس خود كنجكاو مي شوند. شكل اعضاي تناسلي پسرها براي دختر‌ها جالب است و بر عكس. بنابراين داشتن اطلاعت در اين زمينه كه “با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟” براي والدين از اهميت بسزايي برخوردار است و نويسندگان و مشاوران مركز الو مشاوره قصد دارند تا در اين مقاله اطلاعات لازم را در اختيار والدين گرامي قرار دهند.

غريزه جنسي با كودك متولد ميشود و تا حدود پنج سالگي رو به پيشرفت است ولي از پنج سالگي تا دوره بلوغ داراي پيشرفت پنهاني است و دوره كمون را طي ميكند. 

تفاوت آموزش جنسي و تربيت جنسي

تربيت جـنسي ، نه‌ تنها‌ احساس‌ جنسي را هم در بر مي گيرد ، بلكه داراي ويژگي رشد شخصيت اجـتماعي ، اخـلاقي و فرهنگي نيز هست. ,ولي در اصطلاح ما ، آموزش جنسي تنها در آخرين‌ مراحل‌ ، يعني براي جوانان در آسـتانه ازدواج ، مـعناي رفتار جنسي را دارد.آموزش جنسي شرح جزئيات روابط و مراحل جنسي است اما آنچه در تربيت جنسي مطرح است ، ارائه مجموعه اطلاعات جسماني ، رواني ، اجتماعي و ديني در مورد مسائل جنسي يا در اختيار گذاشتن اطلاعات لازم در مورد مسائلي است كه با غريزه جنسي كودك مرتبط است و آموزش آن از سال‌هاي اول زندگي كودك آغاز مي گردد. در واقع بايد مسائلي به كودك آموزش داده شود كه ممكن است ارتباطي با آموزش جنسي نداشته باشد ، اما بعدها همين موارد در روابط و تعاملات جنسي به او كمك شاياني خواهد كرد.

 
 

تعيين حد و مرز جنسي

زماني كه پسر ۵ ساله شما با همبازي خود در اتاق مشغول بازي است و شما وارد اتاق ميشويد ميبينيد از كمر به پايين برهنه شدهاند. برخورد شما چيست؟ ابتدا مي بايست آرامش ظاهري خود را حفظ كنيد و سر بچهها داد نكشيد و آن ها را سرزنش نكنيد. بلكه براي آن ها حد و مرزي تعيين كنيد. مثلا بگوييد: هر دوي شما لباس هايتان را بپوشيد. بدن شما خصوصي است و نبايد جلوي كسي لباسهايتان را در بياوريد. بياييد براي شما يك سرگرمي پيدا كنم.

هر كدام از خانوادهها ميتوانند از اين موقعيت مناسب براي آموزش فرزند خود استفاده كنند. اگر ديديد بچهها باز هم به دكتر بازي علاقه نشان دادند شايد نشان اين است كه كنجكاويشان هنوز ارضا نشده است. بنشينيد و اطلاعات اساسي را با فرزند خود مرور كنيد. با او درباره شكل بدن و نام يك يك اعضاي مختلف بدن صحبت كنيد. اندامهاي جنسي را در لابه لاي اندامهاي غيرجنسي نام ببريد.

 

 
 

شناخت جنسيت براي كودكان در سنين مختلف

سنين ۲ يا ۳ سالگي:

حس مونث يا مذكر بودن كودك در اين سن شروع به رشد مي كند. اين آگاهي ، هويت جنسي ناميده مي شود. كودكان در اين سن ، شروع به شناختن تفاوت بين پسر ها و دختر ها مي كنند و مي توانند خودشان را به عنوان يك پسر يا يك دختر ، شناسايي كنند. كودكان در اين سن ، خودشان را با رفتار هاي خاصي سازگار مي كنند كه  نقش هاي جنسيتي ناميده مي شوند ، كه مربوط به مونث يا مذكر بودن آن هاست. همزمان با اينكه تصميم مي گيريد كه نقش هاي جنسي را به كودك خودتان ياد دهيد ، نسبت به واكنش هايي كه آن ها در داخل و خارج از خانه نشان مي دهند ، مطلع باشيد.

دوره پيش دبستاني (سن ۳ تا ۵ سالگي):

در سن پيش دبستاني ، حس دختر يا پسر بودن در بيشتر كودكان رشد مي يابد ، و تا جايي ادامه پيدا مي كند كه حتي شروع به اكتشاف بدن خود به صورت هدفمند مي كنند. زماني كه آن ها بدن خود را لمس مي كنند ، بد حرف زدن با آن ها روش مناسبي نمي باشد اين كار ، فقط حس گناه يا خجالت را در كودك شما رشد مي دهد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان

كودكان در دوره پيش دبستاني آنقدر درك دارند كه بدانند همه چيز نبايد عمومي شود. همچنين آن ها به اندازه كافي بزرگ شده اند كه بدانند هيچ كسي حتي اعضاي خانواده يا افرادي كه به آن ها اعتماد دارند نبايد آن ها را به گونه اي لمس كند كه احساس ناراحتي داشته باشند. در دوره پيش دبستاني كودك گرايش هاي جنسي را از شما مي آموزد. 

مدرسه ابتدايي (سن ۶ تا ۱۰ سالگي)

كودكان در اين سن ، به حاملگي ، تولد و نقش هاي جنسي علاقمندند. پسرها با پسرها بازي مي كنند و دخترها با دخترها. همچنين اين دوره ، سني است كه هم سن و سالان آن ها و رسانه ، تاثير بيشتري بر ويژگي هاي جنسي آن ها دارند. اگر شما منابع قابل اطمينان نباشيد ، ممكن است كه كودك شما به سمت هم سن و سالان و يا شايد بچه هاي بزرگتر ، گرايش پيدا كند تا اطلاعاتي را در زمينه مربوط به مسائل جنسي ، اندام هاي جنسي و توليد مثل به دست بياورد و احتمال اينكه اين موارد گفته شده ، حقيقي و مورد تاييد شما باشد، خيلي كمتر است!

اگر كودك شما كه در سن ابتدائي است، از شما در مورد مسائل جنسي سوالي نداشته باشد، برخي از بحث ها را كه متناسب با سن وي مي باشد ، با وي در ميان بگذاريد. اگر قبلا گفته باشيد كه يك مرد و زن ، بچه را درست مي كنند ، ممكن است كه كودك شما ، در زمان فعلي بخواهد بداند كه چگونه اين كار صورت مي گيرد. مثل هميشه ، صادق باشيد كودكان در اين سن ، زماني كه اطلاعات كافي در دسترسشان نباشد ، خودشان براي تفكري كه دارند ، نتيجه گيري مي كنند. بيشتر بچه ها در سن ابتدائي اين فرض را دارند كه بچه در نتيجه دراز كشيدن مرد و زن در كنار يكديگر ، خوابيدن آن ها در يك رختخواب ، گرفتن دستان هم ، بوسه يا شنا كردن باهم ، به وجود مي آيد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   مشاوره فرزند پروري صحيح

لحظه هاي مناسب آموزش

به كودكانتان آگاهي دهيد تا اجازه ندهد كسي از او سو استفاده جنسي كند ، مثلا زماني كه با اين مواردي همچون : زماني كه يك نفر اندام هاي خصوصي اش را به او نشان داد ، يا از او مي خواهد كه به اندام هاي خصوصي اش دست بزند ، زماني كه يك بزرگتر از او مي خواهد كاري را كه تمايل به انجام آن ندارد را انجام بدهد و بعد از آن احساس بدي مي كند ، زماني كه كسي از او مي خواهد رفتارش را به صورت راز نگه دارد و …. همچنين شما مي توانيد هر يك از موقعيت هاي زير را به يك موقعيت مناسب براي آموزش مبدل كنيد:

  • زماني كه از اقوام يا همسايه هاي شما باردار است.
  • برنامه هاي تلوزيون در مورد آموزش مسائل جنسي
  • رفتن به باغ وحش و مشاهده رفتارهاي جنسي حيوانات يا توضيح درباره چرخه توليد مثل آن ها
  • زايمان يك حيوان خانگي
  • زماني كودك شما به بدن هاي برهنه يا نيمه برهنه ديگران در خانه يا استخر زل مي زند.
  • نگاه هاي كنجكاو فرزندتان زماني كه پوشك بچه اي را عوض مي كنيد.
  • ديدن نوار بهداشتي.
 
 

چگونه به كنجكاوي جنسي كودكان پاسخ دهيم؟

اگر فرزندتان را درگير رفتار جنسي مي بينيد ، به شيوه اي آرام پاسخ دهيد و سوالات او را به آرامي پاسخ دهيد. البته نه همه رفتارهاي جنسي ، رفتارهاي غير معمول ، نشانه سو استفاده جنسي هستند. يك پاسخ سالم توسط والدين مي تواند اثرات مثبت بلند مدت بر هدايت رشد جنسي و از بين بردن رفتارهاي مشكل آفرين داشته باشد. راه هاي مديريت كنجكاوي عبارتند از:

  • هدايت كردن فعاليت به چيزي مناسب ، اين به شما اجازه مي دهد فرصت براي پيدا كردن يك راه سالم براي پاسخ داشته باشيد
  • زماني آرام براي صحبت با فرزندتان پيدا كنيد و سوالاتي بپرسيد مانند: چگونه اين ايده را دريافت كرديد؟ يا چطور در اين مورد ياد گرفتيد؟ يا چطور احساس كرديد اين كار را انجام مي دهيد؟
  • در مورد مسائل جنسي در سن مناسب به فرزندان خود آموزش دهيد. صحبت كردن به طور آشكار با فرزندتان ، دانش و مهارت هاي خود را براي تصميم گيري هاي خوب فراهم مي كند.
  • اگر با توجه به سن و جنس فرزندتان ، رفتارش فراتر از آنچه معمول است ، باشد با يك متخصص كودك يا مشاوره كودك صحبت كنيد.
پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن

 

 
 

با فرزندان خود ارتباط برقرار كنيد

ارتباط برقرار كردن والدين با فرزندان خود در مورد رفتارهاي جنسي و مسايل مربوط به آن از جمله وظايف تربيتي والدين است كه شايسته است در برقراري و حفظ آن جهت جلوگيري از زمينه بسياري از انحرافات و گناه‌ها كوشيد. نگاه ضد اخلاقي برخي والدين به اين مساله و برخورد شديد و خشن آن‌ها پيامدهاي نامطلوبي را به ارمغان خواهد آورد ؛ زيرا چنين موضوع روان شناختي را تبديل به موضوعي اخلاقي كرده و كودك را حساس تر نموده و باعث تثبيت وي در عمل مورد نظر مي گردد. ارتباط برقرار كردن والدين با فرزندان خود در مورد مسائل و رفتارهاي جنسي كودكان از جمله وظايف تربيتي والدين است. 

همانطور كه گفتيم والدين گرامي مي توانند با به كارگيري روش هاي آموزشي عنوان شده و كسب اطلاعات بيشتر در مورد اينكه “با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟” مي توانند فرزندانشان را از تربيت جنسي درست بهره مند نموده و از آسيب هاي جبران ناپذير انحرافات و تجاوز هاي جنسي در سنين نوجواني و بزرگسالي ان ها جلوگيري نمايند. همچنين مركز مشاوره روانشناسي الو مشاوره نيز آماده پاسخگويي به سوالات كاربران گرامي خواهيد بود.

تجاوز جنسي چيست؟
اسكيزوفرني در كودكان
چگونه نقاشي كودكان را تفسير كنيم؟
بچه بازي و علائم آن

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:با سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟

آموزش كنترل خشم در كودكان -  نقش خانواده در آموزش هاي صحيح جنسي به كودكان-نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان - درمان دروغگويي در كودكان - انواع كودك آزاري و علل آن - عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن -مشاوره فرزند پروري صحيح-خودارضايي در كودكان-مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان-اسكيزوفرني در كودكان-چگونه نقاشي كودكان را تفسير كنيم؟-۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان-علائم افسردگي در كودكان و درمان آنبا سوالات جنسي كودكان چگونه برخورد كنيم؟-

 

 

پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودک یکی از مسائل حیاتی و حساس در جامعه است که نیازمند توجه و اقدامات جدی می‌باشد. برای جلوگیری از این موضوع، ابتدا باید آگاهی و آموزش لازم را در خانواده‌ها، مدارس و جامعه به وجود آورد. آموزش به کودکان در مورد اینکه چطور می‌توانند بر خود و بقیه مراقبت کنند، گزارش دادن از هرگونه تجاوز و پرسش‌هایی که احساس راحتی را نسبت به بحث درباره بدن و حقوق شخصی خود به آن‌ها برساند، از جمله اقدامات مهم در این زمینه است. همچنین، باید مکانیزم‌هایی برای شناسایی و گزارش دادن از هرگونه نشانه‌های مشکوک در محیط‌های مختلف فراهم شود.

 

علاوه بر آموزش و اطلاع‌رسانی، لازم است که سیاست‌ها و قوانین سختی برای مجازات فردی که به کودکان آسیب می‌رساند، وجود داشته باشد. ایجاد محیط‌های امن و حمایتی برای کودکان نقشی بسیار حیاتی دارد. به عنوان مثال، ارائه خطوط تلفنی رایگان برای گزارش حوادث و شکایات، ایجاد مراکز پشتیبانی و مشاوره، و تقویت نظارت بر افرادی که با کودکان در تماس هستند، از راهکارهای مؤثر در این زمینه است. از طرفی، توانایی شناسایی نقاط ضعف در سیستم‌های حفاظتی و اصلاح آنها نیز بسیار اهمیت دارد تا بتوان از وقوع سوء استفاده جنسی کودکان جلوگیری کرد و در صورت وقوع، آسیب‌های آن را حداقل کرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.